RUSH”
σκηνοθεσία
Ron
Howard
σενάριο
Peter Morgan
Ήδη
από την αφίσα της ταινίας φαίνεται ότι
το μεγάλο αστέρι δεν είναι κάποιος από
τους πρωταγωνιστές, αλλά ο σκηνοθέτης
και παραγωγός, Ron
Howard, ο
οποίος αποτελεί από μόνος του πρόσωπο
άξιο βιογραφίας (την έχει ήδη γράψει η
Beverly
Grey).
Ο Howard
ξεκίνησε
ως παιδί θαύμα στις αμερικάνικες σειρές
“The
Andy GriffithShow” και
“Ηappy
days”, αλλά
-ευτυχώς για εκείνον-δεν είχε την τύχη
της Σίρλευ Τεμπλ. Στα 23 του, είτε
διαβλέποντας ότι θα έμενε πάντα ένας
“απλά καλός” ηθοποιός, είτε από ανάγκη
να ακολουθήσει τα βήματα του σκηνοθέτη
και παραγωγού πατέρα του, είτε από
φιλοδοξία να ασχοληθεί με έναν νέο χώρο,
έκανε μια κίνηση ματ και ασχολήθηκε με
τη σκηνοθεσία τηλεοπτικών ταινιών.
Ο Howard παιδι-θαύμα με τον, γνωστό στο ελληνικό κοινό ως Μάτλοκ,Andy Griffith |
Πολύ
γρήγορα τον εμπιστεύτηκαν για
κινηματογραφικές ταινίες, πολλές από
τις οποίες έγιναν μεγάλες επιτυχίες
(βλ. Κώδικας da
vinci). Αλλά
το σημαντικό στην περίπτωσή του είναι
ότι, ως ένας mad4biographies,
υπέγραψε
και το Apollo
13 και
το
A Beautifull mind και
το
Cinderella man και
το Frost/Nixon.
Ο Ron Howard με τη γυναίκα του και την ηθοποιό κόρη του Bryce-Dallas |
Και
όλα αυτά καταφέρνοντας να παραμείνει το καλό
παιδί (παντρεμένος αιωνίως με τη συγγραφέα
σύζυγό του, με την οποία έχουν τέσσερα
παιδιά),
ένας
Jimmy Stewart της
εποχής του.
Το
Rush
αναφέρεται
σε έναν μόνο χρόνο από τη ζωή του Niki
Lauda,
του οδηγού της Formula
1, και
την ανταγωνιστική του σχέση με τον οδηγό
της McLaren,
James Hunt. Το
ενδιαφέρον στην ιστορία είναι οι
διαμετρικά αντίθετες προσωπικότητες
των δύο οδηγών. Ο Lauda
εμφανίζεται
μεθοδικός, πειθαρχημένος, με συγκροτημένη
προσωπικότητα, σχεδόν άνθρωπος-ρομπότ.
Ζει μια ήρεμη οικογενειακή ζωή, κοιμάται
νωρίς, προσέχει την υγεία του και τον
εαυτό του. Ή τουλάχιστον αυτό παρουσιάζει
η ταινία. Γιατί με μια απλή αναζήτηση
στο ιντερνετ μαθαίνεις ότι, εκτός από
τα δύο του παιδιά με την πρώτη του
γυναίκα, είχε και ένα εξώγαμο, και φυσικά
τώρα μοιράζεται τη ζωή του με μία
συμπαθέστατη κοπέλα τριάντα χρόνια
μικρότερή του, με την οποία έχουν δύο
μωράκια. Σε συνέντευξή του στην Telegraph
ο
Λάουντα
ομολογεί
ότι οι συνθήκες στην F1
ήταν
τρομακτικά επικίνδυνες και κάθε φορά
που συμμετείχες δεν ήξερες αν θα
επιβίωνες. Στο τέλος του αγώνα όφειλες
να γλεντήσεις χωρίς τέλος. Στον αντίποδα
του Lauda
ο Hunt
παρουσιάζεται
γόης,
κοινωνικός, αγαπητός και αυτοκαταστροφικός.
Αλκοόλ, ναρκωτικά, ξενύχτια, όργια. Ο
πρώτος του γάμος διαλύεται όταν η γυναίκα
του τον παρατάει για να παντρευτεί τον
Richard
Burton,
ο οποίος είναι παντρεμένος για δεύτερη
φορά με τη Liz
Taylor.
O
Ηunt κάνει
κωμικές δηλώσεις ότι στάθηκε τυχερός
που η γυναίκα του βρήκε μεγαλύτερο
χρηματοδότη και τον απάλλαξε από τις
τρελές δαπάνες της.
Ο Hunt
ζει
τη ζωή του σαν να είναι η τελευταία μέρα.
Αλλά δεν του αρκεί. Θέλει να είναι και
ο καλύτερος οδηγός της Formula
1.
O Lauda πριν το ατύχημα |
Ποιος
(ακόμα και αν δεν ασχολείται με τα
αυτοκίνητα)
δεν
έχει ακούσει-έστω και μια φορά- το όνομα
του Lauda;
Από
την άλλη ελάχιστοι ξέρουν τον Hunt.
Ο
Lauda
αποδείχτηκε
αθλητής κλάσης και στη δύσκολη F1
κατάφερε
να κερδίσει τρία πρωταθλήματα. Τα πολλά
χρήματα που κέρδισε δεν τα έκαψε, όπως
πολλοί από τους συναθλητές του, αλλά τα
επένδυσε σοφά σε αεροπορικές εταιρίες
χαμηλού κόστους.
Η
μοναδική φορά που ο Hunt
επικράτησε
του Lauda
ήταν
το 1976 όταν το αυτοκίνητό του τελευταίου
έπιασε φωτιά. Με εκείνον μέσα. Το
παρασκήνιο είναι ότι ο Lauda
πριν
το αγώνα είχε ζητήσει από τους υπόλοιπους
οδηγούς να ματαιώσουν τον αγώνα. Οι
καιρικές συνθήκες ήταν πολύ κακές, η
συγκεκριμένη διαδρομή ήταν από τις πιο
επικίνδυνες. Όμως ο επικοινωνιακός Hunt
κατάφερε
να πείσει την πλειοψηφία των υπόλοιπων
οδηγών και ο αγώνας να διεξαχθεί κανονικά.
Το αποτέλεσμα ήταν το καμμένο αυτοκίνητο
της Ferrari
και
το γεμάτο εγκαύματα κορμί, πρόσωπο και
πνεύμονες του Lauda.
Για έξι εβδομάδες ο Lauda
έκανε πλαστικές και επώδυνες εκκαθαρίσεις
στους πνεύμονες. Όταν γύρισε στα σιρκουί
και ο Hunt
του ζήτησε συγγνώμη, θεωρώντας τον εαυτό
του υπεύθυνο για τον τραυματισμό του,
ο εγκεφαλικός Lauda
αντέδρασε με ψυχολογία μαχητή και του
είπε ότι χάρη στο μίσος που του είχε και
στις επιτυχίες του Hunt,
που τις έβλεπε στην τηλεόραση, άντλησε
δύναμη να αναρρώσει ταχύτατα και να
αγωνιστεί.
Ο
Lauda
γυρίζει
στο σιρκουί με ένα πρόσωπο καμμένο και
αποκρουστικό έχοντας να ανταγωνιστεί
όχι μόνο τον Hunt
αλλά και τον δεύτερο οδηγό της Ferrari,τον
οποίο είχαν προσλάβει πριν καλά καλά
μεταφερουν τον Lauda
στο νοσοκομείο. Αυτή είναι η ευγένεια
και το αθλητικό πνεύμα της
Formula 1!!! Ένας
δημοσιογράφος ρωτά τον Lauda
πως θα επιβιώσει ο γάμος του μετά από
τέτοια βλάβη στον πρόσωπό του. Ο Lauda
διακόπτει τη συνέντευξη. Ο Hunt
-σε μια εκδήλωση συναδελφικής αλληλεγγύης-
χτυπάει τον χυδαίο δημοσιογράφο. Ο Lauda
διαψεύδει το γεγονός, θεωρώντας ότι
απλά εξυπηρετούσε τους σκοπούς του
σεναρίου.
Το
1976 γίνεται η χρονιά που ο Hunt
καταφέρνει και κερδίζει το πρωτάθλημα
της F1.
Αλλά εκεί τελειώνει και η καριέρα του.
Έχει αποδείξει ότι μπορεί να νικήσει
το Lauda
και δεν ενδιαφέρεται να συνεχίσει να
τρέχει πίσω από εκείνον και τις νίκες
του, διακινδυνεύοντας τη ζωή του. Προέχει
να χαρεί τη ζωή. Και αυτό ακριβώς κάνει.
Μέχρι τα 45 που που πεθαίνει πολύ πρώιμα
από καρδιά.
Στο
κλεισιμο της ταινίας ο Lauda
μιλάει
με σεβασμό για τον Hunt
και το ταλέντο του. “Ήταν ο μοναδικός
που μπορούσες να οδηγείς δίπλα του με
απόσταση εκατοστού για 300 χμ και ήξερες
ότι ήσουν ασφαλής” λέει για τον ατίθασο,
απείθαρχο ανταγωνιστή, που ήταν όλα όσα
δεν ήταν εκείνος. Απεριόριστα ελεύθερος.
Λίγο Αλέξης Ζορμπάς, λίγο Λούης από τα
“Βαμμένα κόκκινα μαλλιά”. Χιλιοειπωμένη
ιστορία. Αλλά πάντα ενδιαφέρουσα να την
ακούς.
Ο ορισμός του πετυχημένου casting |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου