Ernest Hemingway
Κι ο ήλιος ανατέλλει (Φιέστα)
Μερικές φορές, διαβάζοντας, πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται: «…μα
πως στο καλό δίνουν τα Νόμπελ;»
Ο Hemingway είναι μια τέτοια περίπτωση; Ένα άδικο Νόμπελ; Ή πρέπει να τον
κρίνει κανείς σε συνάρτηση με την εποχή του; Πριν από αυτόν η Woolf, ο Joyce, ο Proust είχαν καταφύγει στη συνειδησιακή ροή και
τον εσωτερικό μονόλογο για να περιγράψουν κάθε ψηφίδα σκέψης και αλλαγή
διάθεσης των ηρώων τους. Εκείνος διαφοροποιείται. Προσπαθεί να επιβάλλει τη
δημοσιογραφική γραφή, που τόσο καλά γνωρίζει, στη λογοτεχνία. Στην προσπάθειά
του δίνει και όνομα: the iceberg theory- η θεωρία του παγόβουνου. Κανένα στοιχείο στον αναγνώστη
παρά μόνο τα ελάχιστα. Εκείνα που του δημιουργούν μια αίσθηση, μια εικόνα θολή
για τους χαρακτήρες των ηρώων και για τον τρόπο που σκέφτονται και αντιδρούν
και σχεδόν τίποτα για το παρελθόν τους και τις εμπειρίες τους. Όποιος κατάλαβε,
κατάλαβε.
Βέβαια στο «Και ο ήλιος ανατέλλει δεν υπάρχουν και πολλά δυσνόητα.
Μια παρέα Αμερικανών και Άγγλων που ζουν στο Παρίσι και όλη μέρα γυρίζουν
μεθυσμένοι σε μπαρ, εστιατόρια και ξενοδοχεία, αποφασίζουν να πειραματιστούν
και στο ισπανικό αλκοόλ. Την αφορμή τους τη δίνει μια γιορτή ταυρομαχίας στην
Παμπλόνα. Το τοπίο και η γλώσσα αλλάζει. Αλλά ο τρόπος ζωής τους όχι. Με
εξαίρεση μια μικρή εκδρομή για ψάρεμα, όπου ο Hemingway αποκαλύπτει τη βαθιά αγάπη του για τη
φύση, και τις περιγραφές των ταυρομαχιών, όλη η υπόλοιπη ιστορία εξελίσσεται σε
–ισπανικά αυτή τη φορά- μπαρ και εστιατόρια.
.
η κινηματογραφική μεταφορά του 1984 με την Jane Seymour-Μπρετ |
O Hemingway επέμεινε να πρωταγωνιστήσει η Ava Gardner- ιδανική Μπρετ.
Ο Hemingway είναι προφανές ότι αγαπάει τη Μπρετ. Με έναν έρωτα κρυφοομοφυλικό.
Τα κοντά της μαλλιά, η αντρική της νοοτροπία στο σεξ, η αντοχή της στο ποτό, το
ότι είναι ένα ισότιμο μέλος του Rat Pack του Παρισιού και μετά της Παμπλόνα. Ένα αγόρι που μπορείς,
απολύτως σύμφωνα με τις κοινωνικές συμβάσεις, να αγαπήσεις. Ενώ δεν μπορείς να
κάνεις το ίδιο με τον νεαρό ταυρομάχο. Μόνο να γράψεις αναλυτικά τον θαυμασμό
σου γι΄αυτόν.
|
Αν κάτι αξίζει σε αυτή την ιστορία είναι ο χαρακτήρας της Μπρετ.
Είμαστε στη περίοδο του μεσοπολέμου. Οι γυναίκες τυλίγουν τα δίχτυα τους μεθοδικά
γύρω από άντρες και μηχανεύονται τρόπους να τους κάνουν να τις παντρευτούν.
Χωρίς να χαρίσουν την πολυπόθητη τιμή τους. Η Μπρετ όχι. Προφανώς οι δυο γάμοι
της την έχουν απελευθερώσει από τυπικές συμβάσεις και διαλέγει να γυρνά στο
Παρίσι με ένα μπουλούκι άντρες που όλοι έχουν υπάρξει ή θα υπάρξουν εραστές
της. Όποιον της γυαλίζει, είτε φοράει λευκό πόλο μπλουζάκι, είτε στολή
ταυρομάχου, τον βάζει στο ζεστό της κρεβάτι.
Εκτός από την Μπρετ, τα περισσότερα μέλη της παρέας είναι
συγγραφείς. Πώς καταφέρνουν και γράφουν αφού όλη μέρα είναι μεθυσμένοι; Είναι
προφανές ότι δεν σπαταλούν χρόνο να κεντήσουν τα γραπτά τους. Στη Woolf πήρε δέκα χρόνια για να γράψει και να εκδώσει το πρώτο της
βιβλίο. Ο Hemingway έγραψε το
«Και ο ήλιος ανατέλλει» σε τρεις μήνες. Αντρική αυτοπεποίθηση κόντρα στη
γυναικεία ανασφάλεια.
Η Woolf ωστόσο φαίνεται να εκτιμά τον πρωτοεμφανιζόμενο-τότε-
συγγραφέα. Διαισθάνεται ίσως τα πολλά τους κοινά. Νεωτερική φόρμα στη γραφή, κατάθλιψη
που αργότερα θα οδηγήσει στην αυτοκτονία. Πιστεύει ότι δεν
κοιτά τη ζωή μέσα από μια πρωτότυπη γωνία, αλλά με μία ματιά μάλλον κοινή, αλλά
τον χαρακτηρίζει ικανό και ευσυνείδητο συγγραφέα και ότι έχει στόχο και
αγωνίζεται γι΄ αυτόν χωρίς φόβο. Το πρόβλημα είναι οι χαρακτήρες του. Αν τους
συγκρίνεις με εκείνους του Τσέχωφ τους βρίσκεις επίπεδους σαν χαρτόνι. Αν τους
συγκρίνεις με εκείνους του Μωπασάν τους βρίσκεις ακατέργαστους σαν φωτογραφία.
Αν τους συγκρίνεις με πραγματικούς ανθρώπους τους βρίσκει μη πραγματικούς. «…
όπως ο κόκκινος μανδύας του ταυρομάχου έτσι και ο Hemingway επιτρέπει
στη λεκτική του δεινότητα να μπει ανάμεσα σ΄εκείνον και τα γεγονότα. Ενώ ο
πραγματικός συγγραφέας στέκεται πολύ κοντά στον ταύρο και αφήνει τα «κέρατα» –
είτε αυτά λέγονται ζωή, είτε αλήθεια, είτε πραγματικότητα-να περνούν ξυστά του
κάθε φορά».
οι 4 κυρίες Hemingway |
Aν ο Hemingway άξιζε ένα νόμπελ αυτό είναι το νόμπελ μεταφοράς μιας bigger than life ζωής σε λογοτεχνία. Σε μόλις 61 χρόνια πρόλαβε να αλλάξει 4 συζύγους, να γεννήσει 3 παιδιά, να ξενυχτά καθημερινά πίνοντας ποταμούς αλκοόλ, να οδηγεί αεροπλάνα, να κάνει σαφάρι, να ψαρεύει, να παρακολουθεί ταυρομαχίες και όλα αυτά να τα αποτυπώσει σε εκατοντάδες διηγήματα και δεκάδες μυθιστορήματα. Και, όπως και η Virginia Woolf, δεν θα αποφάσιζε ποτέ να αυτοκτονήσει παρά μόνο αφού κατάλαβε πως βυθιζόταν στην κατάθλιψη, έχανε το μυαλό του και άρα και κι εκείνο που περισσότερο απ’ όλα αγαπούσε να κάνει: να γράφει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου